تقسیم بندی کانکس ها با پیشروکانکس

تقسیم بندی کانکس ها : برای اینکه بتوانیم به صورت کلی با کانکس ها آشنا شویم و شناخت بهتری از آن ها بدست بیاوریم بد نیست که با دسته بندی آنها آشنا شویم تا بتوانیم در انتخاب آنها دقیق تر باشیم و گزینه ای بهتری را برای استفاده خریداری کنیم.

تقسیم بندی کانکس از لحاظ اسکان

به صورت کلی می توان گفت که کانکس ها به دو گروه اصلی تقسیم بندی می شوند:

  • کانکس های چرخدار یا متحرک(سیار)
  • کانکس های ثابت یا بدون چرخ

مشتریان می توانند بر اساس نوع نیاز و میزان بودجه ای که در اختیار دارند برای خرید کانکس مدنظرشان اقدام کنند. کانکس های چرخدار با عنوان های دیگری نظیر متحرک و سیار نیز شناخته می شوند و از لحاظ جابه جای آسان تر و ساده تر خواهند بود و به منظور اسکان موقت می توان از آن ها استفاده کرد البته کاربردهای وسیعی دارند.

کانکس های بدون چرخ که کانکس ثابت هستند معمولا برای مدت زمان طولانی یا به شکل دائم مورد استفاده قرار میگیرند.

دسته بندی کانکس ها بر اساس کاربرد

کانکس ها دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند و در شرایط مختلف می توان از آن ها استفاده کرد و برای کاربردهای عمومی و صنعتی گزینه ی ایده الی به شمار می روند.

به صورت کلی کانکس ها برای ادارات، مدارس، فروشگاها، نظامی، رستوران ، ویلا ،سرویس بهداشتی و حمام، کارگاه ها، نماز خانه بین راهی، امداد، بیمارستان صحرایی، انبار و… مورد استفاده قرار می گیرند.

تقسیم بندی کانکس ها

کانکس ها بر اساس چگالی عایق نیز دسته بندی می گردند. در ساخت و اجرای کانکس ها از مصالح ساختمانی متعددی استفاده می شود ولی از اصلی ترین و پرکاربرد ترین مواد و مصالح اولیه که برای ساخت کانکس کاربرد داشته است میتوان به مواردی چون تیرآهن، پروفیل، کفپوش، عایق دیوارها، درب و پنجره، ورق فلزی دیوارپوش پی وی سی یا MDF اشاره کرد.

هر چقدر که در ساخت کانکس از مصالح با کیفیت تر استفاده شود قطعاً کانکس کارایی بیشتر خواهد داشت و مقاوم تر می باشد. در یک کانکس مقاوم اجزای فلزی نظیر تیرآهن دارای وزن بیشتر هستند و در نهایت عایق کانکس فشرده تر و متراکم تر بوده و چگالی بیشتری دارد و قطعا جزء یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در انتخاب کانکس دانستن چگالی عایق کانکس می باشد.

وزن کانکس ها

از دیگر موارد مهمی که در انتخاب کانکس باید به آن توجه کرد وزن کانکس می باشد. هرچقدر که کانکس دارای وزن بیشتر و سنگین تری باشد مرغوب تر بوده و مشتریان بیشتری خواهد داشت. این امکان وجود دارد که از لحاظ ظاهری تصور کنیم که تمامی کانکس ها شبیه به هم هستند و یکسان می باشند. ولی در قسمت‌های پنهان ساختمان کانکس لایه های مقاومتی و ضخامت ورق ها با یکدیگر متغیر بوده که به عنوان یکی از اصلی‌ترین مولفه های تعیین کیفیت ساختار کانکس به شمار خواهد رفت و در نهایت این نکته را به خاطر بسپارید که افزایش یا کاهش حتی یک میلیمتری ضخامت ورق ها می تواند در کیفیت کانکس و قیمت آن بسیار تاثیر گذار باشد.

مزیت و معایب کانکس ها

امروزه کانکس ها را با ظاهری مدرن و جذاب می‌سازند و زمان ساخت پایین آنها به عنوان اصلی ترین مزیت کانکس محسوب میشود. این سازه های پرکاربرد هزینه ساخت پایینی دارند و در برابر زلزله بسیار مقاوم میباشد و سریع ساخته خواهند شد و در اکثر موارد انواع کانکس ها به شکل پیش ساخته و آماده هستند و امکان جابجایی به عنوان مزیت دیگری از آنها به شمار می رود.
کانکس های متحرک به آسانی و راحت جابجا می شوند و همان طور که اشاره کرده‌ایم در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته خواهد شد.
در خصوص معایب کانکس بد نیست که بدانید قابلیت جابجایی از لحاظ ارتفاع کانکس ها را محدود تر خواهد کرد و علاوه بر اینکه در طرح های مدرن  ساخته می شوند اما گاهی محدودیت‌هایی در طرح‌ها نیز وجود خواهد داشت و معمولاً به صورت کارگاهی هستند و برخی از آنها را نمی‌توان در ابعاد دلخواه طراحی و تولید کرد و اگر بخواهیم کانکس دست دوم را بفروشیم قطعاً قیمت پایین تری را باید برای آن نسبت به کانکس نو در نظر بگیریم.

انواع تقسیم بندی کانکس ها در اندازه های متفاوت

 

کانکس دو اتاقه با آبدارخانه و سرویس بهداشتی:

در این نمونه از کانکس ها دو اتاق به صورت مجزا در نظر گرفته می‌شود و مجهز به آبدارخانه خواهد بود و در آبدارخانه معمولاً تجهیزاتی مثل آبچکان و سینک و… وجود دارد. در کانکس های دو خوابه عموماً یک سرویس بهداشتی کامل شامل حمام و دستشویی وجود دارد.

کانکس دو اتاقه با آبدارخانه: 

این دسته از کانکس دقیقا شبیه به نمونه ی فوق هستند با این تفاوت که سرویس بهداشتی ندارند و شامل دو اتاق با آبدارخانه می باشند.

کانکس سه اتاقه:

این نمونه از کانکس ها شامل سه قسمت مجزا می باشند و اگر تمایل دارید تا یک فضای مناسب با بخش های جداگانه داشته باشید بهترین انتخاب برای شما کانکس  سه اتاقه است. این کانکس ها سه درب مجزا داشته اند و هر کدام از آنها با یک درب داخلی به یکدیگر متصل می‌شود و شما می‌توانید هر بخش را که می‌خواهید تعطیل کنید بدون اینکه بر بخش‌های دیگر تاثیر داشته باشد و در واقع جز کانکس های پرکاربرد به شمار می رود.

کانکس دو طبقه:

حتماً تا به حال نام این کانکس را زیاد شنیده اید چرا که به صورت دو طبقه و پرطرفدار بوده و به واسطه راه پله میتوان به طبقه فوقانی دسترسی داشت و عموماً برای کانکس های ویلایی استفاده می شود.

کانکس سرویس بهداشتی: 

از این اتاقک های پرکاربرد می توان برای سرویس بهداشتی نیز استفاده کرد که به صورت تک چشمه یا چند چشمه قابل استفاده می باشند.

کانکس نگهبانی

در اداره ها و شرکت های مختلف به منظور حراست و نگهبانی از اتاقک های نگهبانی استفاده می شود و افراد در این کانکس ها برای حفاظت از محیط مستقر می شوند و به نوعی طراحی می شوند که نگهبان بتواند دید خوبی به محیط داشته باشد.

کانکس اداری، کانکس ویلایی ، کانکس خوابگاهی و کانکس بازیافت زباله نیز از نمونه های دیگر کانکس هستند که با توجه به شرایط قابل استفاده بوده اند.