اصول رنگ آمیزی کانکس + نکات مهم

اصول رنگ آمیزی کانکس با پیشرو کانکس : یکی از مراحل مهمی که در زمان ساخت و تولید کانکس باید به آن توجه ویژه ای می شود. و در واقع در بهبود عملکرد کانکس جزء یکی از موارد بسیار تاثیرگذار به شمار می‌رود رنگ کانکس است. که البته در کانکس هایی که با کاربری هایی نظیر کانکس فست فود ، فروشگاهی ، اداری و… هستند از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. اما شاید با اصول رنگ آمیزی کانکس یا انتخاب صحیح رنگ متناسب با کاربری کانکس آشنایی کافی نداشته باشید. که به شما توصیه می کنیم تا انتهای این پست ما را همراهی کنید تا بتوانید اطلاعات مفیدی در این رابطه بدست بیاورید.

انتخاب رنگ کانکس

رنگ آمیزی کانکس با توجه به نوع مصالح نما انجام می گردد. و در برخی از نمونه های کانکس نظیر کانکس های کارگاهی یا کامپوزیتی از قبل مصالح توسط کارخانه های تولید کننده به شکل رنگ کوره ای خواهند بود. و در نمونه‌های دیگری نظیر پوبی تنها ترمو یا رزین مخصوص چوب اجرا می گردد. به صورت کلی در اکثر کانکس ها که امروزه ساخته می شوند. با توجه به نوع و رنگ مصالح رنگ آمیزی کانکس انجام میشود. یا حداکثر برای دور تا دور کانکس یک حاشیه ایجاد میشود.

اصول رنگ آمیزی کانکس

به بیانی ساده تر می‌توان گفت که انتخاب رنگ کانکس میتوانند به نوعی زبان بصری برای انتقال مفهوم به مخاطبان باشد پس از حساسیت ویژه ای برخوردار است. و حتماً باید در این زمینه تحقیقات لازم انجام گردد و رنگ متناسب با نوع کاربری کانکس انتخاب شود.

مثلاً اگر کانکس شما فست فود یا فروشگاهی است حتماً رنگهای شاد و جذاب انتخاب کنید تا بتوانید به این واسطه مشتریان بیشتری را جذب کنید و در نهایت به افزایش میزان فروش تان نیز کمک کنید. برای کانکس های دیگری که کاربری های سازمانی نظیر آتش نشانی یا پلیس دارند. باید رنگ مخصوص به همین ارگان استفاده گردد تا مردم به محض دیدن سازه متوجه شوند که حضور پلیس و آتش نشان در این منطقه وجود دارد و در مواقع ضروری بتوانند از خدمات آنها استفاده کنند.

انتخاب رنگ کانکس از گذشته تا کنون

اگر تا این قسمت مطلب را به دقت مطالعه کرده باشید قطعا متوجه می شوید که امروزه با توجه به نوع متریال مصرفی که در نما برای ساخت کانکس استفاده می شوند رنگ کانکس نیز انتخاب خواهد شد. بیشتر متریال ها به این صورت هستند که از قبل رنگ شده اند و تنها مشتری رنگ مورد نظر خود را از روی سمپل آن را انتخاب می نماید.

به عنوان مثال از ورق های کامپوزیت آلومینیومی در ساخت کانکس های کامپوزیتی استفاده می گردد. که آن ها خود شامل طیف رنگ بندی های مختلفی هستند. و به راحتی خریدار میتواند بر حسب آنها رنگ مورد نظر را انتخاب کند. و در نهایت محصولی که دریافت می کند با توجه به همان رنگ انتخاب شده طراحی و تولید شده است.

متریال های دیگری هستند که دارای بافت تخصصی بوده اند مثلاً برای اینکه کانکسی با نمای کار چوبی داشته باشیم میتوان از ورقه‌های رنگ چوب استفاده کرد. یا حتی چوب را در ساخت این کانکس ها به کار گرفت. توجه داشته باشید که پیشرفت های زیادی در حوزه طراحی و ساخت کانکس صورت گرفته است.

رنگ آمیزی طرح چوب

حتی در سال‌های اخیر ساندویچ پانل های تولید شده اند که با طرح چوب بوده اند و دیگر به صورت سنتی از رنگ آمیزی کانکس استفاده نمی شود. مگر آن که تحت شرایط خاصی نیاز به کانکسی با یک رنگ ویژه وجود داشته باشد. که در بازار نمونه های موجود با رنگ مورد نظر تطبیق نداشته و باید حتما به صورت دستی رنگ ترکیب شود. و رنگ آمیزی گردد البته در کانکس های قدیمی که نیاز به رنگ آمیزی وجود داشته باشد. می توان به صورت سنتی از رنگ برای تازه کردن کانکس استفاده کرد.

تمامی این روندها کمک می کنند تا در کانکس با پدیده هایی نظیر پوسته شدن و یا رنگ پریدگی مواجه نشویم و البته هزینه هم به دلیل حذف مرحله رنگ آمیزی تا حدودی کاهش داشته باشد. و زمان اجرا نیز کمتر کرده و همه آنها منجر به افزایش مزیت های کانکس شده اند.

مروری بر گذشته کانکس

در خصوص رنگ آمیزی کانکس در گذشته به دلیل اینکه ورقه های آهنی در ساخت کانکس استفاده می شد. ابتدا از ضد زنگ برای پوشاندن بدنه خارجی استفاده می کردند و برای قسمتهای مختلفی از درزگیری و بتونه کاری هم استفاده شده و بعد از اینکه این مراحل زیر سازی به اتمام رسید بدنه خارجی کانکس به رنگ دلخواه رنگ آمیزی می شد به تدریج که تولید کانکس با پیشرفت های بهتری رو به رو شد برای بدنه از دو ورقه ( ورقه های آلومینیومی و ورق فولادی گالوانیزه شده) استفاده می کردند و قابلیت های بهتری به نسبت ورقه های آهنی داشتند.

با وجود اینکه در خصوص رنگ آمیزی این ورقه ها سختی هایی نیز وجود داشت. اما به دلیل اینکه مقاومت بالایی در مقابل زنگ زدگی داشتند دچار پوسیدگی و فرسودگی نمی شدند. بعد از این دوران راهکار دیگری استفاده شد که رنگ کانکس ها طول عمر بیشتری داشته باشد.

در آخر…

یکی از بهترین راهکارهایی که به شما کمک می کند تا بتوانید رنگ کانکس خود را به بهترین شکل انتخاب کنید. بهره مندی از تجربه افراد کاردانی ست که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند. اما زمانی برای کانکس ها می توان بهترین طرح و رنگ را انتخاب کرد که متناسب با کاربرد آن انتخاب رنگ انجام گردد. مثلاً برای کانکس اداری و مدیریتی طرح داخلی کانکس و رنگ آن باید به نوعی باشد که منجر به حواس پرتی کارمندان یا حتی افراد حاضر در آن جا نشود. و محیطی با آرامش را ایجاد کند، به گونه‌ای که افراد در محیط به زودی خسته نشوند.

نکته) رنگ آمیزی کانکس ها با توجه به نظرات مشتریان و نوع کاربری آن ها و بر حسب استانداردها صورت می گیرد. و به نوعی انتخاب می شوند که در شرایط مختلف نظیر سرما و گرما دچار تغییر نشوند.