تاسیسات مورد استفاده در کانکس

تاسیسات کانکس شامل چه مواردی است ؟ یکی از موضوعات مهم کانکس به تاسیسات آنها اشاره میکند. زمانی که مشتری کانکس مورد نظرش را سفارش می دهند ممکن است امکانات و تجهیزات اضافی را درخواست نماید. که میتواند برای فضای درونی یا بیرونی کانکس باشد. به زبانی ساده تر تاسیـسات کانکس همان تجهیزاتی است که در درون کانکس یا بیرون به کار برده می شود. و بنا بر درخواست مشتری و با توجه به کاربری کانکس، تعداد و نوع تجهیزات مشخص میشود.

تاسیسات سرمایشی و گرمایشی در کانکس

دو نمونه از اصلی‌ترین تاسیساتی که معمولاً در کانکس ها مورد استفاده قرار می گیرد. تاسیسات سرمایشی و گرمایشی می باشد.

تاسیسات مورد استفاده در کانکس

تاسیسات گرمایشی به گونه‌ای است که نوع آن با توجه به دسترسی کانکس به کپسول یا گاز شهری تعیین می شود. معمولاً تاسیسات گرمایشی برای زمانی کاربرد دارد که قرار است افراد برای مدت زمان طولانی در کانکس اقامت داشته باشند. و اکثرا در کانکس های مناطق سردسیر کاربرد دارد. برای کانکس هایی نظیر اداری ، مسکونی ، سرویس بهداشتی، رستوران ها و کافی شاپ ها در نظر گرفته می شود.

تاسیسات گرمایشی کانکس به صورت پکیج یا رادیاتور و انواع بخاری های گازی می باشد. اما اگر دسترسی کانکس به نوعی باشد که نتوان گاز را در کانکس در اختیار داشت از بخاری های برقی و هیتر ها استفاده می گردد.

همانقدر که وجود تاسیـسـات گرمایشی در کانکس حائز اهمیت می باشد. باید از تـاسیسات سرمایشی نیز به نحو احسن در کانکس ها استفاده گردد. فرض کنید در فصل گرم تابستان در استان‌هایی مثل خوزستان کانکس بدون سیستم سرمایشی باشد قطعاً بلا استفاده بوده. و نمی تواند محل اقامتی برای افراد مختلف همانند کارگران باشد.

معمولاً سیستم های سرمایشی گازی یا کولر آبی در کانکس ها راه اندازی می شود. به منظور کارکرد صحیح هر کدام از این تجهیزات در زمان ساخت پیاده سازی مسیر مورد نظر لحاظ می گردد.

تاسیسات لوله کشی در کانکس

صرفاً وجود کانکس هایی که از تاسیسات لوله کشی بهره‌مند هستند. شامل نمونه هایی نظیر کارگاهی، فروشگاهی، کانکس های ویلایی، سرویس بهداشتی و کانکس اداری می باشد. برای همه نوع های کانکس کاربردی نداشته است.

سیستم لوله کشی بصورت توکار و روکار خواهد بود و معمولاً این تاسیسات از نوع روکار هستند. تا اگر نیاز به تعمیر یا تعویض آنها وجود داشت به راحتی این تعمیرات انجام گردد. لوله کشی فاضلاب، اجرای لوله کشی آب سرد و گرم، نصب شیرآلات مختلف در بخش‌هایی متفاوت کانکس شامل:

  • آشپزخانه
  • حمام
  • سرویس بهداشتی
  • لوله کشی ورود و خروج آب از مخازن آب

در نظر گرفته شده برای کانکس یا سیستم لوله کشی شهری از جمله تاسیسات لوله کشی در کانکس محسوب می شوند.

تاسیسات الکتریکی کانکس

این نمونه تـاسـیسات معمولاً برای تمامی کانکس ها با کاربری های متفاوت در نظر گرفته می‌شود. و شامل موارد مختلفی نظیر نصب کلید و پریز های مورد نیاز، نصب چراغ های روشنایی در درون کانکس و بیرون آن، سیم کشی مناسب برای تلفن، سیم کشی برق و… می باشد.

همانند تاسیسات لوله کشی معمولاً تاسـیسات الکتریکی کانکس هم به صورت روکار و در درون داکت صورت می گیرد تا امکان تعویض سریع آنها وجود داشته باشد. و همچنین برای پیشگیری از بروز حادثه گزینه مناسب تری خواهد بود.

برحسب نوع کانکس کابل هایی مورد نیاز مشخص می شوند مثلاً در یک کانکس معمولی قطعاً کابل هایی که استفاده می‌شود نسبت به کانکس صنعتی متفاوت است.

کانکس مجهز

یکی از موضوعات مهمی که باید در خرید کانکس مجهز به آن توجه ویژه ای شود سرمایش و گرمایش است. برای اینکه سیستم های گرمایشی و سرمایشی عملکرد بهتری را داشته باشند در زمان ساخت باید مقاومت بدنه و عایق کاری کانکس به خوبی لحاظ شود و به دنبال آن از عایق صوتی و حرارتی در بین دو لایه تشکیل دهنده کانکس استفاده گردد.

کانکس های ساندویچ پانل گزینه های بسیار مناسبی از لحاظ سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند و در آنها مقاومت و عایق کاری و موارد این چنینی به خوبی لحاظ شده است.

همانطور که اشاره کردیم گزینه های متفاوتی در خصوص سیستم سرمایشی و گرمایشی وجود دارد و می توان از اسپیلت، شوفاژهای برقی، کولرهای آبی و… استفاده نمود اما اسپیلت می توانند به خوبی هردو نیاز را برآورده کند.